Manual

November, 2021

Internfaktura - V1

Dette er beskrivelsen for intern faktura version 1, og den gælder fra 3. april 2024.

Internfaktura - V1
internal invoice serials

Manuals.manuals.internal-invoice-v1.content.section-1-text-1

Ændringer fra den forrige version

Dette er den første version, så alt er nyt. Version 1 har 6 eksportkolonner i e-mail og PDF og 13 eksportkolonner i regnearket.

Senere versioner vil have nye felter tilføjet til sidst, kolonnerne kommer altid i samme rækkefølge og har identiske overskrifter. Alle hændelsestyper vil beholde de samme navne. Det betyder, at nyere versioner vil være bagudkompatible, og at funktioner skrevet til at læse version 1 også vil fungere med nyere versioner.

ERRATA/rettelser til selve dette dokument, der beskriver version 1:

  • Ingen endnu.

Afsender

Interne fakturaer sendes for alle virksomheder kl. 08:00 hver mandag «Oslo-tid». Hvis noget går galt, og vi er nødt til at rette rapportfunktionen, vil den næste rapport indeholde begivenheder fra det tidspunkt, den forrige rapport blev sendt. Det betyder, at du normalt vil modtage ugentlige rapporter med, hvad der er sket fra mandag til mandag kl. 08:00. Det er stort set det. Afhængigt af serverbelastningen kan rapporteringen starte lidt før eller efter kl. 08:00:00.

Første gang du aktiverer rapportmodulet, får du automatisk en rapport fra de sidste 2 uger. Du kan kontakte os, hvis du ønsker en rapport fra et andet tidspunkt.

Åbner

CSV-filer er bare almindelig tekst, og du kan f.eks. åbne dem med et regneark. Se hoved side for mere information om, hvordan man åbner i Excel.

Tidsgrænse

Vi kan ikke levere logs fra før 1. januar 1970 00:00:00 UTC og heller ikke fra fremtiden (burde fungere fint for alle vores kunder). Problemet med år 2038 er taget i betragtning. Vi vil have et problem ved årsskiftet 9999/10000 CE, men vil opdatere appen i god tid før det.

Datakilder

De fleste felter i loggen gemmes «som de var på det tidspunkt». For eksempel viser loggen værktøjsnavne, som de var på det tidspunkt, hvor hændelsen fandt sted. Derfor kan det samme værktøj kaldes forskellige ting længere nede i loggen.

Nogle felter hentes på eksporttidspunktet, og værdien kan derfor have været anderledes på tidspunktet for event:

  • Medarbejderantal
  • Lejepris

Dette er typisk felter, der ikke opdateres særlig ofte, men hvis du har ændret dem i løbet af ugen, vil værdien på eksporttidspunktet (som ret sikkert er mandag kl. 08:00) blive vist.

Nogle felter beregnes på eksporttidspunktet, såsom datofelter, «dage/timer/minutter/sekunder ude» og omkostninger. Dette kunne have været gjort med simple formler i et regneark, men nu har vi gjort det for dig 🙂

Eksempelfil

Her er en eksempelfil (regneark / excel) som viser alle eventtyperne og nogle værdier for hver af dem. Der er også en kort forklaring i selve filen, se detaljer nedenfor her.

Påkrævede indstillinger

For at eksporten kan fungere skal du:

recievers of emails
  • markér feltet for «Rapport» under Virksomhedsindstillinger
  • udfyld «E-mail til modtagelse af intern faktura» under Virksomhedsindstillinger
  • - du kan indtaste flere e-mailadresser adskilt af kommaer, hvis du vil sende til flere personer.

Format

Robotten sender en e-mail til den/de adresse(r), der er angivet i feltet «E-mailadresse til eksport» under Virksomhedsindstillinger.

E-mailen har den samme liste i beskedens brødtekst, i den vedhæftede CSV-fil og i den vedhæftede PDF. Den vil altid være vedhæftet en CSV-fil og en PDF-fil, selvom der ikke har været nogen begivenheder siden sidst.

CSV-filformat og syntaks  (helt standard CSV):

  • Tegnsæt UTF-8
  • Feltseparator er komma ,
  • Linjeseparator er LF ( , 0x0a)
  • Decimalseparator er punktum .
  • Tidszonen er Europa/Oslo og tager højde for sommer-/vintertid. Tiden kan gå baglæns visse steder i loggen, specifikt omkring 02:00-03:00 den sidste søndag i marts og oktober, så længe Norge bruger sommertid. Internt tidsstempel går dog aldrig baglæns i tiden, da det bruger UTC. Google bruger ikke skudsekunder, så tidspunkter som 23:59:60 bør ikke forekomme.
  • Datoformat er «ÅÅÅÅ-MM-DD TT:MM:SS» for eksempel «2022-05-17 08:15:01» for 17. maj 2022 kl. 08:15:01 Oslo-tid»
  • Felter, der indeholder dobbelte engelske anførselstegn » eller kommaer, formateres således (helt standard CSV):
  • - 1 «Feltet får omsluttende dobbelte engelske anførselstegn»

    - 2 Ethvert ” i teksten bliver til ”” i CSV-filen

    Eksempel: tekst ”i anførselstegn, dobbelt”, og adskilt af komma bliver til «tekst ””i anførselstegn, dobbelt””, og adskilt af komma»

    - Linje 1 er overskrifter

    - Linje 2 og nedenunder har hændelsestyper eller muligvis fejlmeddelelser. Hvis der ikke har været nogen hændelser, får du kun overskrifterne, men du vil altid modtage en e-mail med et vedhæftet regneark.

Time out/in

Tiden tælles fra det tidspunkt, hvor et værktøj tages ud af et lager, og slutter, når det sættes tilbage på et lager. Hvis værktøjet blev taget ud for flere uger siden, vil «time out» typisk være 7 dage på hver ugentlig rapport, indtil værktøjet registreres tilbage på et lager.

Tilbage til alle brugermanualer

Sidst opdateret: April 03, 2024

© 2025 Toolbee. Alle rettigheder forbeholdes.